Dlaczego jestem na diecie i nie chudnę?

Rozpoczęła się wiosna, wielkimi krokami zbliża się lato! Wydawać się może, że to już ostatni dzwonek na zmianę swoich nawyków, przejście na dietę, rozpoczęcie treningów.

Poczułeś się zmotywowany, zaczynasz inaczej się odżywiać i ćwiczyć. Mija kilka tygodni zdrowego jedzenia i treningów, pokonywania słabości, wszystko wskazuje na to, że kilogramów powinno być mniej. Stajesz na wagę, a tam wciąż ta sama liczba. Kto się nie zdenerwuje?

Jednak nie musi tak być! Zebraliśmy dla Was kilka rzeczy, na które warto zwrócić szczególną uwagę będąc na diecie. Pozwolą Wam one uniknąć często popełnianych błędów.

  1. Jesz mniej

Nie każde zmniejszenie kaloryczności posiłków jest korzystne. Jeśli organizm dostaje zbyt mało pożywienia, przełącza się na tryb oszczędzania i zaczyna magazynować energię w postaci tkanki tłuszczowej. Rozsądnym wyjściem jest zmniejszanie kaloryczności diety stopniowo, zwiększa to szansę sukcesu.

  1. Pijesz zbyt mało wody

Istnieje teoria, która głosi, że powinno się pić butelkę wody dziennie. Prawda jest trochę inna, ilość płynów jest uzależniona od Twojej masy ciała. Powinno się wypijać 30 ml wody na każdy kilogram, co oznacza, że 1,5 litrowa butelka wody jest dobra dla osoby ważącej 50 kg. Jeśli ważysz więcej to większą ilość płynów powinieneś wypić.

  1. Nie jesz po 18:00

To brzmi jak dobry mit. Zalecamy, aby ostatni posiłek jeść około 3 godzin przed snem. Chodzisz spać o 22? Zjedz kolację o 19:00. Pamiętaj, że wydłużanie okresu aktywności bez dostarczania energii powoduje głód, a w konsekwencji obniżenie przemiany materii.

  1. Trenujesz na czczo

Spalanie tłuszczu wymaga odpowiedniej ilości węglowodanów. Stanowią one swojego rodzaju katalizator, kiedy nie zostaną dostarczone do organizmu z pokarmem, dochodzi do reakcji katabolicznych, czyli spalania własnego ciała.

  1. Odstawiasz wszystkie węglowodany

Sądzisz, że unikanie pieczywa, makaronów, ryżu, kaszy i ziemniaków wpłynie na wymarzoną masę ciała? Nic bardziej mylnego! Jeśli organizmowi dostarczanych jest za mało węglowodanów, tłuszcz nie spala się całkowicie, co prowadzi do powstawania ciał ketonowych, powodujących zakwaszenie organizmu. W konsekwencji jesteś osłabiony, zmęczony i odwodniony.

  1. Pomijasz posiłki

Jak już pisaliśmy, głodówka prowadzi do obniżenia metabolizmu i przestawienia organizmu na robienie zapasów, przez co trudniej jest kontrolować głód. Każdy posiłek jest ważny, dlatego nie wolno ich pomijać.

  1. Za mało śpisz

Jednym z czynników skutecznego odchudzania jest odpowiednia dawka snu. Kiedy mamy go mniej niż 6 godzin, rozregulowuje się nasz apetyt i może sprawić, że przybędzie nam kilogramów. Niewyspana osoba je więcej, ma ochotę na tłuste jedzenie, kaloryczne przekąski i nie ma ochoty na wysiłek fizyczny. Dlatego śpij od 7 do 9 godzin na dobę, jeśli chcesz, aby Twoja dieta przynosiła efekty.

  1. Masz negatywne nastawienie

Brak wiary w sukces powoduje utratę motywacji, dlatego jeśli chcesz zrzucić kilka zbędnych kilogramów, powinieneś uwierzyć, że jesteś w stanie to zrobić. Negatywne nastawienie do osiągnięcia celu spowoduje, że nie będziesz w stanie się odpowiednio motywować oraz kontrolować, a więc zaczniesz zaniedbywać pewne obowiązki.