Dlaczego warto pić wodę?

Chyba wszyscy wiedzą, że woda to główny składnik naszego organizmu, może stanowić 45-75% masy ciała. Dlatego trafne będzie określenie, że jest materiałem budulcowym. Woda nie dostarcza organizmowi substancji, ale bierze aktywny udział w wielu procesach zachodzących w naszym organizmie.

Zebraliśmy dla Was kilka powodów, dla których powinniśmy regularnie pić wodę:

Naturalna woda

Woda to najbardziej naturalny i jedyny potrzebny do życia płyn. Nie zawiera zbędnych dodatków, nie ma w sobie cukru, a więc i kalorii. Czysta woda powinna stanowić ok. 60-80% tego, co w ciągu całego dnia wypijamy.

Woda jako składnik budujący

Woda znajduje się w każdej komórce naszego organizmu, dzięki temu mogą zachodzić wszystkie procesy niezbędne do życia. Nasz organizm nie jest w stanie tworzyć zapasów wody, dlatego stale powinniśmy uzupełniać jej ilość. Bez jedzenia jesteśmy w stanie przeżyć nawet miesiąc, ale bez wody jedynie kilka dni.

Poprawa trawienia

Poprawny przebieg procesów trawiennych jest możliwy właśnie dzięki wodzie. Formowanie kęsów, przełykanie oraz dalszy transport w przewodzie pokarmowym w całości zależy od odpowiedniej zawartości wody w ślinie, soku żołądkowym, czy żółci.

Oczyszczanie

Woda bierze udział w oczyszczaniu organizmu ze zbędnych substancji oraz toksyn. Końcowe produkty procesu przemiany materii są usuwane z niego w moczu.

Regulacja temperatury ciała

W momencie, kiedy temperatura otoczenia staje się wyższa niż temperatura naszego ciała, z powierzchni skóry rozpoczyna się proces parowania wody w postaci potu. Taki mechanizm pozwala na regulacje temperatury przez organizm. Do tego jednak potrzebne jest właściwe nawodnienie naszego ciała.

Woda a odchudzanie

Osoby, które pragną pozbyć się zbędnych kilogramów, powinny regularnie pić większe ilości wody, zwłaszcza między posiłkami. Picie wody nie tylko poprawia nasz metabolizm, ale również hamuje apetyt.

Poprawa wytrzymałości fizycznej

Przyczyną spadku wydajności i wytrzymałości organizmu bardzo często jest odwodnienie. Wynika to m.in. z obniżenia ciśnienia krwi, a następnie osłabienia. Zdarza się również wzrost temperatury ciała, który wywołuje dyskomfort. Utrzymanie odpowiedniego poziomu nawodnienia przed i podczas treningu jest skutecznym sposobem na poprawienie efektywności organizmu.

Woda gasi pragnienie

Najlepszym sposobem na ugaszenie pragnienia jest wypicie wody. Najlepiej działa, kiedy pijemy ją małymi łykami, ale często. Odczuwanie dużego pragnienia jest zazwyczaj pierwszym objawem odwodnienia.

Utrata około 1-2 % wody w organizmie wywołuje uczucie zmęczenia, natomiast 10% może zagrozić naszemu życiu. Pamiętajcie, że codziennie na każdy kilogram naszej wagi powinniśmy wypić 30 ml wody!