Po co nam magnez?

Magnez czasem nazywany jest pierwiastkiem życia, ponieważ jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Jest uczestnikiem wielu procesów, m.in. wpływa na procesy krzepnięcia krwi, reguluje rozwój układu kostnego i wzmaga reakcje obronne organizmu.

Magnez a skurcze

Skurcze, a zwłaszcza te łydek to charakterystyczny objaw niedoboru magnezu. Najczęściej występują pod wpływem określonych bodźców zewnętrznych, np. zimna, lub w wyniku przeciążenia mięśni podczas wysiłku fizycznego. Pewnie nie raz spotkała Was sytuacja jak podczas snu złapał Was skurcz, zwykle mija on samoistnie, ale jest niezwykle bolesny.

Aby uniknąć tej dolegliwości, należy pamiętać o dostarczaniu organizmowi odpowiedniej ilości elektrolitów, a także dbać o prawidłową zawartość magnezu w diecie. Najwięcej pierwiastka znajduje się w fasoli, orzechach, bananach, soi. Dodatkowo pamiętajcie o ćwiczeniach rozciągających mięśnie, zwłaszcza po wysiłku.

Wpływ na układ sercowo- naczyniowy

Magnez wspomaga rozkurcz mięśni, dlatego odgrywa istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu sercowo- naczyniowego. Jego niedobór może spowodować skurcz jednej z tętnic wieńcowych, co w konsekwencji może prowadzić do zawału serca. Zbyt mała ilość magnezu może powodować niemiarowość pracy serca. Zapobiega również powstawaniu skrzepliny, ponieważ zmniejsza skłonność płytek krwi do zlepiania się. Magnez poprzez obniżania oporu w naczyniach krwionośnych, co wpływa na regulację ciśnienia krwi.

Regulator układu nerwowego

Magnez odgrywa ważną rolę w wytwarzaniu i magazynowaniu energii w postaci wysokoenergetycznych związków. Dzięki temu wpływa na poprawę koncentracji, pamięci oraz nastroju. Jest również katalizatorem spalania węglowodanów, przez co odpowiada za dostawę energii do tkanek i komórek organizmu, zwłaszcza do komórek nerwowych mózgu, które są wrażliwe na jej niedobór.

Zbyt mała ilość magnezu może powodować kłopoty z zasypianiem, nadpobudliwość, czy przewlekłe zmęczenie. Osoby cierpiące na deficyt pierwiastka jest roztargniony i nie może zbyt długo skupić się na jednej czynności.

Inne funkcje magnezu

Poza wymienionymi powyżej, magnez spełnia w naszym organizmie wiele dodatkowych funkcji:

  • Zmniejsza ryzyko cukrzycy i depresji
  • Poprawia pracę szarych komórek
  • Wspomaga układ odpornościowy
  • W połączeniu z wapnem i witaminą D buduje kości i zęby
  • Poprawia trawenie
  • Reguluje pracę tarczycy
  • Pomaga w leczeniu kontuzji
  • Łagodzi bóle menstruacyjne i dolegliwości związane z zespołem napięcia przedmiesiączkowego

Dlaczego brakuje nam magnezu?

  • Niewłaściwa dieta bogata w tłuszcz zwierzęcy, cukier i wysokoprzetworzone produkty żywnościowe lub dietę ubogokaloryczną stosowaną przy odchudzaniu,
  • Niskie wchłanianie magnezu z przewodu pokarmowego , stan zapalny jelit, przewlekła biegunka, wymioty czy częste stosowanie środków przeczyszczających,
  • Do nadmiernej utraty magnezu może dochodzić w przypadku choroby nerek, przewlekłego alkoholizmu, a także z powodu przyjmowania hormonalnych środków antykoncepcyjnych
  • Nadmierne spożycie kawy i stres.

Produkty z dużą zawartością magnezu

Co warto jeść, aby uzupełniać niedobory magnezu?

  • kasza gryczana,
  • orzechy,
  • owoce morza,
  • kakao,
  • czekolada,
  • ciemne pieczywo,
  • ryby,
  • szpinak,
  • banany,
  • sery żółte,
  • mleko,
  • jajka,
  • ryż,
  • wysoko zmineralizowane wody,
  • biała fasola,
  • płatki owsiane,
  • natka pietruszki.