Czy warto pić kawę?

Czy jesteście w stanie wyobrazić sobie dzień bez wypicia chociaż jednej filiżanki kawy? Większość z nas traktuje to jako chwilowe oderwanie się od codziennych obowiązków, inni nie są w stanie funkcjonować bez dawki kofeiny. Dodatkowo można uznać kawę za nieodłączny element spotkań towarzyskich. Ale czy zastanawialiście się kiedyś jaki ma wpływ na nasze zdrowie? Szkodzi nam czy pomaga?

Kilka faktów o kawie

  • Kawa, zaraz obok wody i herbaty, jest najpopularniejszym napojem na świecie.
  • Szacuje się, że co roku wypija się ponad 450 miliardów filiżanek.
  • Historia głosi, że pochodzi z Etiopii, a w Europie pojawiła się w XVI wieku.
  • Pierwsza europejska kawiarnia została otwarta w 1671 roku w Paryżu.
  • Na świecie uprawia się 2 gatunki kawy: arabikę i rozbustę.
  • Uprawiana jest w Afryce, Ameryce Południowej i Azji.

Kawa- czyli co?

To nic innego jak napój z palonych, a następnie mielonych ziaren kawowca. Jej skład to:

  • związki polifenolowe –głównie kwas chlorogenowy, chinowy i kawowy,
  • sole mineralne, głównie potasu i magnezu,
  • witamina PP (niacyna),
  • rozpuszczalny błonnik,
  • kofeina (alkaloid).

Ile można wypić kawy?

Tolerancja kofeiny u człowieka jest różna. Decyduje o tym wiele czynników, m.in. zwyczaje żywieniowe, wiek, płeć, czy masa ciała. Optymalne spożycie u osób starszych to od 100 do 300 mg kofeiny na dzień, co daje nam 1-2 filiżanki dzienne. Spożycie 1000 mg kofeiny dziennie może być toksyczne dla naszego organizmu, przy czym kofeina nie znajduje się tylko w kawie, znajdziemy ją również e herbacie, czy Coca-Coli.

Poniżej przedstawiamy Wam kilka faktów o kawie:

  1. Walka z wolnymi rodnikami

Kawa zawiera antyoksydanty, czyli przeciwutleniacze, które powstrzymują proces utleniania w komórkach, przez co zatrzymują starzenie się tkanek. Filiżanka kawy ma w sobie więcej tych składników niż szklanka soku z grejpfrutów, malin czy pomarańczy.

  1. Poprawia humor

Cząsteczka kofeiny ma bardzo podobny wygląd do adenozyny- związku chemicznego, który gromadzi się w mózgu, kiedy jesteśmy zmęczeni. Można powiedzieć, że kofeina zajmuje miejsce adenozyny i blokuje w mózgu receptory, które są nastawione na wychwytywanie informacji o zmęczeniu.

  1. Ułatwia oddychanie

Kofeina obecna w kawie działa na mięśnie gładkie oskrzeli w podobny sposób jak teofilina, która jest jednym z podstawowych leków przeciwastmatycznych.

  1. Pomaga w odchudzaniu

Kofeina podkręca nasz metabolizm, a dodatkowo sprawia, że energia dostarczana w pożywieniu jest spalana i zamieniana na ciepło, a nie na tkankę tłuszczową.

  1. Wspomaga regenerację

Alkaloidy, które są zawarte w kawie przyśpieszają odnawianie zapasów glikogenu. To nic innego jak węglowodany, stanowiące główne zapasy paliwowe dla mięśni. Wykorzystywane są głównie podczas długotrwałego wysiłku.

  1. Kawa a zakwasy

Bóle mięśni po intensywnych ćwiczeniach dokuczają mniej tym, którzy piją kawę regularnie. Kofeina blokuje receptory adenozyny, czyli związku chemicznego wydzielającego się w odpowiedzi na stan zapalny. Dzięki temu poprawia wytrzymałość podczas wysiłku fizycznego.

  1. Ochrona przed próchnicą

Kawa zawiera mikroelementy, które utrudniają bakteriom osadzanie się na szkliwie. Działa również antybakteryjnie.